Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Aika ennen halpalentoja

16.9.2010

Aika ennen halpalentoja






InterRail - Varsova / 5.4.2005

"No niin, 18 tunnin bussimatka takana. Matka viivästyi kahdella tunnilla mitä luultavamminkin rekan ja henkilöauton kolarin takia, josta en omaa minkäänlaisia näköhavaintoja. Olen siis todistettavasti nukkunut matkan aikana ainakin sen kaksi tuntia. Perille saavuttiin myöhästelystä huolimatta jo ennen aamuyhdeksää, mikä oli tietenkin parempi kaikkien paikkojen ollessa vielä kiinni. Seuraava etappi on siis yöpaikan hankkiminen, jota emme ole varanneet etukäteen.

Bussimatka oli varsinainen elämys: etsin ainakin kolme tuntia sopivaa asentoa, säpsähtelin kaiken aikaa hereille koiranunestani ja sen ainoan kerran, kun olin saanut "kunnolla" unen päästä kiinni, heräsin meteliin ja kahinaan - passintarkastus. Ei auttanut kuin kaivaa todistusaineistoa omasta olemassaolosta rentojen puuvillahousujen sisäpuolelle ommellusta salataskusta. Ja odottaa. Ja kun bussi nytkähti jälleen liikkeelle, otimme suunnaksi Riian.

Riiassa kyytiin nousi pari kulkuria lisää, Kaunasista minulla ei ole enää minkäänlaista muistikuvaa. Todennäköisesti olen ollut passia kaivaessa (sieltä salataskusta) niin tukossa, etten muista tapahtuneesta mitään.  Kaunasin jälkeen seuraava ja järjestyksessään kolmas rajanylitys tehtiin Varsovan laitamilla. Karut ja aika ajoin jopa ahdistavan rumat maisemat ja hökkelit vilisivät silmissä - miten kukaan voi asua niin kaukana sivistyksestä, kotinaan vain ränsistynyt ja pystyyn mädäntynyt pieni tönö, jonka ikkunoista ja ovista puhalsi tuuli. Kostea usva kietoi ränsistyneet ja surullisen näköiset talot vaippaansa, eikä minulle ollut koskaan ennen noussut sellaista koti-ikävää. Ja matkahan oli vasta alkanut."

"Aamulla satoi. Päivää myöden sää on kuitenkin vähentynyt tihkuksi. Saavuttuamme bussiasemalle päivittelimme ensimmäisiä kuulumisia rähjäisestä nettikulmasta. Lukuunottamatta yhtä väärää bussia ja yhtä täyttä hostellia, on päivämme ollut enemmän kuin loistava. Tuleva 47 zlotyn eli pyöreästi 12€:n yö vietetään Nathan's Villa hostellissa, joka on kertakaikkisen valloittava. Oranssit, siniset, vihreät, violetit ja punaiset seinät luovat oman tunnelmansa iloisten reissaajien keskuudessa. Täällä ei ole varsinaista miehistöä, aamupala on ilmainen ja syödä saa niin paljon kuin jaksaa (paahtoleipää, hilloa, muroja, teetä ja pikakahvia). Check-out time on tuntematon käsite, mikä on myös iso plussa. Hostelli on siisti ja erittäin asevelihintainen. Suosittelen tätä mestaa ihan kaikille Warsovassa vieraileville."


Muuta Varsovassa tapahtunutta:
  • Mariaan on korivaan myöten ihastunut brittiläinen pitkähiuksinen Dan (kuva tulossa myöhemmin!), tuttavallisemmin "Vodka", sillä hän on kaiken aikaa sievässä humalassa.
  • Pieni poika juoksi huoneeseemme iloisesti puolaa sönkäten. Maria veikkasi sen olevan jotakuinkin "Aionpa räjäyttää näiden tuhmien tätien huoneen!" Haha.
  • Kaksi hevihemmoa kysyi tietä hevipaitakauppaan (luullessaan meitä paikallisiksi), johon Maria vastasi; "Jos tietäisimme missä sellainen olisi, olisimme siellä itsekin!"
 

Matkabudjetti:
  • menopaluu Hml-Hki 20€
  • menopaluu Hki-Tallinna 20€ (hinta on varmasti korkeampi tänä päivänä)
  • Eurobus menopaluu Tallinna-Varsova 70€
  • ensimmäisen päivän budjetti 17€ (sis. majoitus 45zl. / 2 x lämmin ruoka 10.50zl. / netti 8zl. / bussilippu 2.40zl)
  • tähän menessä yht. 127€


Lue myös:
* Jatketaan tarinaa Varsovan vanhasta kaupungista seuraavassa osassa !

Tunnisteet: ,

10 kommenttia:

Blogger Minä vaan kirjoitti...

Oi, Interrail! Olen halunnut jo pitkään tehdä Interrailin, mutta koska ajattelen että se vaatii niin paljon suunnittelua ja rahaa, en ole vielä sitä tehnyt.
Ja näin myös tuolla sun sivun alakulmassa että olet ollut Erasmus-opiskelija Italiassa 2008, mäkin olin! Mutta et ollu merkinnyt ainakaan mun kaupunkiani tohon karttaan..

16/9/10  
Blogger syys kirjoitti...

Oi! Missä olit vaihtarina? :) Kerro ihmeessä!

Ja tämä Interrail-postaus jatkuu vielä muutaman kaupungin verran, vaikka se tarunhohtoinen Kroatia jäikin käymättä.. Vielä joku päivä! Voisin kertoa enemmän tuosta matkabudjetista näissä postauksissa, se varmaan kiinnostaisi ihmisiä myös :)

16/9/10  
Blogger Minä vaan kirjoitti...

Kiinnostais kyllä tietää matkabudjetista, josko vaikka ensi kesänä päättäisi vihdoin lähteä reilaamaan :)
Mä olin Modenassa, aika pieni kaupunki siinä Bolognan vieressä. Olisin halunnut mieluummin etelään, mutta ei ollut siihen mahdollisuuksia. Olin siellä 5 kuukautta syyskuusta-08 tammikuuhun -09. Ehdin nähdä 13 eri kaupunkia sinä aikana, suunnilleen samoja kuin säkin ja hauskaa oli tietenkin!

16/9/10  
Blogger syys kirjoitti...

Oh, Modena! Puksu vei monta kertaa sen ohitse, mutten koskaan ehtinyt pysähtymään. Ehkä kuitenkin vielä jonain päivänä! :)

Minkälaiset kelit teille sattui tuona aikana? Me kun lähdettiin vaihtoon helmikuussa :)

17/9/10  
Blogger Minä vaan kirjoitti...

No, ei Modenassa niin paljon kai nähtävää ole, Lamborghini museo löytyy ja Pavarotti on sieltä kotoisin. Sää tietysti oli paljon parempi kuin Suomessa sykysllä ainakin, mutta todella paljon satoi. Syyskuussa oli vielä todella lämmintä ja joulukuussakaan ei ollut niin kylmä. Tosin lunta tuli parina päivänä, josta en ollut kovin innoissani, koska en ottanut talvivaatteita mukaan. Missä kaupungissa sä olit vaihdossa? Mä en muuten puhunut melki yhtään italiaa, enkä ollut käynyt siellä ennemmin ja menin yksin, joten aluksi oli jännittävää..

17/9/10  
Blogger syys kirjoitti...

Olin Faenzassa, aivan Bolognan kainalossa :) Tuolta TAGS-osiosta löytyy lisää vaihtarijuttuja "erasmus" ja "faenza" linkkien alta. Täytyy kyllä myöntää, että mulla on vieläkin hirvittävästi kerrottavaa Italiasta, mutta hiljaa hyvä tulee (;

Pärjään italiankielellä perusjutuissa ja small talkissa, ja takaisin olen palannut vaihdon jälkeen kaksi kertaa. Ja ikävähän on taas kova !

17/9/10  
Blogger Minä vaan kirjoitti...

No pitääpä katsoa mä en ole huomannut ollenkaan, enkä ole aiemmin edes kuullut Faenzasta. Mä olen melkein unohtanut mun italian, kun siitä on kaksi vuotta, enkä ole sitä käyttänyt ollenkaan, mutta ymmärrän silti jos joku sitä puhuu minulle. Opin sen kuitenkin siellä ollessani..

17/9/10  
Blogger syys kirjoitti...

Faenza ei ole kovin suuri, mutta kaupungin keramiikka on erittäin tunnettua. Vaihtarikevät sijoittui siis Italian Iittalaan, sillä meidänkin mummon kaapista löytyy vanhonja kahvikuppeja, joiden pohjassa lukee "Faenza". :)

17/9/10  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

"Jos tietäisimme missä sellainen olisi, olisimme siellä itsekin!" Eiii repesin! Olin jo unohtanu! :D

29/9/10  
Blogger syys kirjoitti...

No sanos! Itsekin nauroin tuota ihan hulluna :D Mutta hei, ei mennyt aikaakaan kun löydettiin se rokkarimesta sieltä yhden nurkan takaa, ihan sieltä laitamilta :) Sieltä, missä oli se keltainen rokkikupla jossa oli punaiset liekit :D

10/10/10  

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu